Фрагменти уроків із застосуванням інноваційних технологій.

1. Технологія проблемного навчання.



10 клас
Тема: Застарілі слова, їх стилістичні функції.
Мета: повторити відомості про застрілі слова, їх стилістичні функції; навчити розрізняти архаїзми й історизми, визначати їх стилістичну роль у мовленні; удосконалювати вміння доцільно вживати лексику обмеженого використання у власному мовленні; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до історії рідної мови, та народу-носія.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Орфоепія: читання поетичного твору з дотриманням орфоепічних норм.
Синтаксис: речення, текст.
Стилістика: стилістична роль застарілих слів.
Міжпредметні зв’язки:
Література: виразне читання поетичного тексту.
Тип уроку: урок повторення здобутих знань.


Фрагмент уроку
 Етап актуалізації мотиваційних резервів десятикласників на основі повторення вивченого
Навчальне дослідження


Використовуючи одинадцятитомний «Словник української мови» та «Словарь української мови» Б. Грінченка, з’ясувати значення виділених застарілих слів: історизмів (текст 1) та архаїзмів (текст 2), ужитих у романі І. Нечуя-Левицького «Гетьман Іван Виговський». До архаїзмів дібрати відповідні слова з активного фонду української мови.


Текст 1
1. Вся ця розкішна обстава поїзду нової гетьманши була схожа на обставу поїздів українських католицьких панів та польських дідичів, котрих козаки тільки що вигнали з України.
2. З’їхались усі полковники і сотники.
3. Іван Виговський, випровадивши послів за місто, вернувся додому і одпочивав, сидячи на ґанку, наче одбувши важку панщину.
4. Гетьман впізнав затяжців Юрія Немирича.
5. За гетьманом їхав на коні обозний Носач та кілька полковників, а за ними слідком виступав з-за гори полк шляхтичів та найнятих польських жовнірів.
6. Вибирайте собі за гетьмана іншого. От вам булава і бунчук!
7. На мосту в одну мить блиснули на сонці шаблі і гострі списи, неначе білі блискавки миготіли понад червоними шапками та кармазинами.
8. Червоні кунтуші з вильотами на рукавах, жупани та покривала на конях горіли як жар на білому фоні снігу та інею.
9. Довгі ряди селян в чорних свитах чорніли по горах, неначе насовувались чорні хмари.

Текст 2
1. З сіл, з близьких броварів найшло багато хлопців, налізло багато голоти.
2. Ті очі ніби дивились на його, доки він не заснув міцним сном чоловіка, стомленого доброю промашкою до Києва, вештанням та турботами цілого того дня.
3. Отут може бути задля вас притичина.
4. Ч имось закушували після горілки… здається, був кав’яр, а там далі був борщ з карасями, а потім… я вже й лік погубив тим потравам, бо обід був довгий, як літній день.
5. Польща ще стоїть, ще не впала і буде сутніти, доки суду-віку.
6. Вона чула багато оповіданнів про запорожців-характерників, про їх чари.
7. Перед ним на невеличкому столикові лежав розгорнутий фоліант, старий та пожовклий, переплетений в шкуряні товсті палітурки з застіжками (І. Нечуй-Левицький).

Довідка. Бровари — пивоварні, промашка — прогулянка, притичина — перешкода, завада, кав’яр — ікра, потрави — страви, сутніти — існувати, характерник — чаклун, фоліант — об’ємиста книга великого формату.


2.Ігрова технологія.


10 клас
Тема: Стилістичні особливості Лексикології та фразеології.
Мета: узагальнити й систематизувати знання з теми; розвивати зв’язне мовлення, навички мовного аналізу, вміння користуватися словниом; виховувати повагу до мови, пошану до слова.
Тип: урок узагальнення й систематизації. 
Фрагмент уроку
Етап повторення та узагальнення матеріалу
Гра "Так-Ні"
1. Лексика - це словниковий склад мови (+)
2. Усі терміни - багатозначні слова (-)
3. У реченні "Сумують ластівки в садах" слово "сумують" ужите в переносному значенні (+)
4. Слова велетень, титан, гігант" - синоніми (+)
5. Слова "вдень - вночі, гарячий - холодний, зима - літо" - омоніми (-)
6. У реченнях "Учитель використовує ефективні методи викладання" та "Моя сестра - ефектна дівчина" вжито пароніми (+)
7. Слова "диспетчер, авіатор, фотограф" - іншомовні (+)
8. Слова "феодал, очіпок, урядник" - діалектні (-)
9. Слова "вода, земля, подяка" - стилістично забарвлені (-)
10. Сполучення "пекти раків, ловити гав, як курка лапою" - фразеологізми (+)
11. Фразеологізми "як кіт наплакав і кури не клюють" - синонімічні (-)
12. Фразеологізми роблять мову яскравою, влучною, образною (+)


10 клас
Тема: Основні способи словотвору в сучасній українській мові. Стилістичне використання засобів словотвору. 
Мета: поглибити й узагальнити знання учнів про способи українського словотвору, його морфологічні ознаки; розкрити стилістичні можливості префіксів і суфіксів, сприяти зміцненню навичок правопису префіксів, суфіксів; формувати вміння стилістично доцільно використовувати значущі частини слова; розвивати гнучкість у використанні мовних одиниць; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти збагаченню словникового запасу десятикласників; виховувати шанобливе ставлення до слова, прагнення формувати здоровий спосіб життя: як у фізичному так і моральному аспектах.
Внутрішньопредметні зв’язки: будова слова; словотвір; орфографія; орфоепія; синтаксис; стилістика.
Міжпредметні зв’язки: англійська мова, українська та світова літератури.
Тип уроку: урок поглиблення знань та засвоєння нових аспектів.

Фрагмент уроку
Етап закріплення набутих знань, умінь і навичок.
Гра "Творець"
Хто утворить від слова "мама" найбільше слів з новим відтінком значення, за допомогою суфіксів позитивноїоцінки.

3. Технологія особистісно орієнтованого навчання

10 клас
Тема: Переносне значення слів. Тропи (епітет, порівняння, метафора".
Мета: поглибити знання учнів про переносне значення слів; розкрити функціонально-стилістичні можливості тропів (епітетів, порівнянь, метафор); учити визначати роль і доречність використання в тексті тропів, їхню стилістичну функцію; розвивати творчі здібності, логічне й образне мислення та мовлення, уміння аналізувати, досліджувати й порівнювати мовний матеріал творів художньої літератури, робити висновки; виховувати любов до рідного слова, шану й повагу до духовної спадщини українського народу. 
Тип уроку: урок формування й удосконалення знань, умінь і навичок.
Внутрішньопредметні зв’язки: лексика.
Міжпредметні зв’язки: література; мистецтво.
Фрагмент уроку
Етап виконання системи творчих завдань і вправ на основі опрацювання теоретичного матеріалу.
Завдання: підібрати свої тропи до слів:
1. Великдень.
2. Писанки.
3. Свят-вечір.
4. Дідух.
  Складіть власні поетичні рядки чи кілька речень, у якій би оспівувалися ці назви. 


4. Технологія критичного мислення.

11 клас
Тема: Правила вживання м’якого знака та апострофа
Мета: створити умови для повторення та систематизації знань учнів про вживання апострофа та м'якого знака; удосконалювати їх правописні вміння та навички;сприяти розвитку пам'яті, логічного мислення, мовлення учнів, уміння працювати з таблицями, індивідуальними завданнями – картками , тестами; розвивати навички самостійного аналізу мовних фактів, удосконалювати вміння та навички виділяти головне; формувати вміння правильно писати слова, знаходити й виправляти помилки на подані правила, збагачувати словниковий запас; за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу сприяти виховуванню почуття любові до рідного слова та повагу до народних звичаїв, традицій.
Тип уроку: узагальнення і систематизація вивчнего матеріалу.
Фрагмент уроку
Етап  сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу.
Розкрити зміст кожного прислів'я. Пояснити вживання м'якого знака.
1. Для людської думки немає віддалі.
2. Не все теє зробиться, що на думку зродиться.
3. Орел муху не ловить, а слон за мишею не женеться.
4. Людська кров – не водиця, проливати не годиться.















Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Інноваційні технології на уроці української мови